Căi pentru a răspunde binevoitor atunci când copilul este nervos după grădiniță sau după școală

Căi pentru a răspunde binevoitor atunci când copilul este nervos după grădiniță sau după școală

Căi pentru a răspunde binevoitor atunci când copilul este nervos după grădiniță sau după școală

De ce copilul este nervos după grădiniță sau după școală? Înseamnă asta că ceva acolo nu merge cum trebuie? Nu neapărat. Înseamnă doar că cel mic are nevoie să descarce o parte din tensiunea acumulată peste zi. Copiilor le este greu la grădiniță și la școală. Nu este totul numai distracție. De ce ar trebui să răspundem cu calm și bunătate copiilor atunci când după școală sunt nervoși? Pentru că au nevoie de noi, de înțelegerea noastră.

Ei trebuie să stea așezați pe timpul anumitor activități sau al orelor de curs. Și cu toții știm că cei mici adoră să facă mișcare. Este ceva natural și care este restricționat destul de mult. Uneori prea mult.

La grădiniță sau la școală copilul este departe de cei dragi. Este o experiență utilă dar asta nu înseamnă că uneori nu îi este dor. El învață să facă față acestui dor în public dar odată ajuns acasă are nevoie de conectare emoțională, de iubire.

La grădiniță și la școală copilul trebuie să facă față provocărilor, dezamăgirilor și nesiguranței.

Așa se face că după 4-9 ore departe de părinți, cei care reprezintă plasa de siguranță a celui mic, acesta poate avea reacții neașteptate pentru părinte.

Așa se face că mami ajunge la grădiniță cu brațele larg deschise și în loc să primească o îmbrățișare și un pupic este întâmpinată de un copil supărat, care se manifestă chiar violent.

După o zi în care copilul a făcut față singur provocărilor, unii copii se pot simți deconectați de părinți, pot fi supărați de anumite situații și vor căuta reconectarea și protecția în moduri mai agresive. Vor descărca toată tensiunea în brațele părintelui.

Ce este bine să facă atunci părintele? Să fie alături de copil, să intuiască nevoia de ajutor a celui mic, nevoie de iubire.

Copilului i-a fost greu. Nu este nimic grav. Face parte din experiența necesară. Nu este vina părintelui, nici a școlii. Este normalitatea care abordată cu iubire și calmitate va ajuta copilul să își dezvolte mecanismele de reglare a emoțiilor în mod corect.

Este normal ca cel mic să fie puțin supărat uneori. Are încredere totală în părinte. Când simte un disconfort caută automat părintele pentru a îl liniști. Unii copii se pot supăra sau frustra că părinții nu sunt aproape și vor avea nevoie de acea descărcare emoțională pentru a își găsi liniștea în brațele părintelui. Este normal. Așa trebuie să fie. Copiii trebuie să facă pași în viață și fără noi. Nu îi putem proteja de tot și nici nu trebuie. Au nevoie de propriile experiențe bune și rele , chiar dacă ele vin la pachet cu multe emoții acumulate la reîntâlnirea cu părinții.

Până la sfârșitul orelor de școală copilul va fi de obicei obosit, va fi epuizat resursele de autoreglare pentru a funcționa conform cerințelor . Acum , odată ajuns lângă părinte se poate relaxa și poate da frâu liber emoțiilor. Unii copii vor alerga și vor chiui, alții vor protesta că nu adus jucăria potrivită sau că vor să meargă fix în alt parc decât cel în care se poate. Unii vor spune că fratele este rău sau prost. Că vă urăsc pentru un motiv banal ca acela că a avut fusta roșie la grădiniță și nu cea roz.

Ce putem face? Cum răspundem supărării și manifestărilor violente ale copilului?

Primul lucru pe care l-am făcut mereu și care are efect extraordinar este să dau copilului ceva la care să se gândească cu plăcere pentru reîntâlnirea nostră.

Cu alte cuvinte, fac focus nu pe a îmi lua La revedere la plecare ci pe a îi comunica ce vom face la reîntâlnire, când exact va avea loc .

Dă-mi o îmbrățișare puternică de urs. Ne vedem la ora 5.30, după ce mănânci gustarea și după activitățile din parc. Azi te iau eu de la grădiniță. Vrei să mergem în parc? Ce jucărie vrei să îți aduc?-Mingea. Vreau să învăț să joc bascket.  -Perfect. Așa voi face. Ne vedem la 5.30 și mergem în parc împreună. Te iubesc. Să ai o zi cât mai frumoasă!

Fac lucrurile cât mai previzibile prin a respecta un program zilnic și anumite obiceiuri care știu că restabilesc liniștea și bucuria copilului.

Copiii găsesc liniște în a ști ce urmează să se întâmple. Mai ales atunci când sunt emotivi, situația este mult simplificată dacă știu la ce să se aștepte.

Diminețile au un rol important pentru dispoziția tuturor pe parcursul zilei ce urmează, iar copiii nu fac excepție. Pentru ei o dimineață frumoasă înseamnă un start optimist al zilei. Câțiva pași utili pentru un început de zi fericit și liniștit puteți găsi în articolul Dimineți liniștite în familie = zile reușite

Acceptăm descărcările emoționale. Știm exact ce le cauzează. Oferim iubire și calmitate.

Copilul nu este rău, nici răsfățat. Are nevoie de noi, de siguranța și liniștea pe care le poate primi doar de la un părinte. Are nevoie de iubire și de conectarea pe care nu le poate găsi nicăieri în altă parte. Ele sunt unice și vor rămâne așa toată viață noastră dacă le abordăm corect. Nu vom respinge copilul, nu îl vom certa sau pedepsi. Asta nu ajută la nimic. El se va simți singur și neînțeles.

Oferim un plus de iubire și de timp special. Copilul îl va folosi ca resursă peste zi.

Putem mânca micul dejun, putem lua copilul în pat lângă noi 10 minute pentru a îl mângâia și a îi vorbi, putem citi o carte 20 de minute, etc. Poate fi orice știm că îi aduce bucurie copilului.

Dați copilului ceva fizic care să reprezinte casa, iubirea mamei.

Poate fi să purtați o brățară la fel, o poză cu mami și tati în ghiozdan, un bilețel cu o inimioară în penar, etc…

Sursă: www.SapteAniDeAcasa.ro

Căi pentru a răspunde binevoitor atunci când copilul este nervos după grădiniță sau după școală




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.