Filosofia Montessori îmi este dragă pentru că are un mod de abordare prin care copilului îi sunt respectate și susținute alegerile și care, în același timp, încurajează autonomia în gândire, în activități și respectul față de ceilalți.

Pe lângă felul în care sunt folosite obiectele pentru a ajuta și încuraja independența copilului, limbajul și felul de adresare sunt esențiale. Cred că toți părinții ar putea încorpora puțin din practicile Montessori în căminul propriu.

Vorbim aici despre a oferi copilului un mediu sigur, accesibil pentru a explora și a se dezvolta. Este necesar ca cei mici să aibă mobilă pe dimensiunile lor, să aibă acces la lucrurile proprii, să fie încurajați să folosească obiecte reale și să ajute în gospodărie. Asta le face bine pentru că ei capătă încredere în forțele proprii. Felul în care le vorbim vine să întregească această abordare.

Părinții pot ajuta copiii prin folosirea unor expresii care le încurajează independența, care îi motivează și care îi fac să își analizeze activitățile/acțiunile:

Expresii care încurajează autonomia. Atunci când cel mic spune ”-Mami, mi-am pierdut mașinuța. Ajută-mă”, nu vom merge să o căutăm ci vom încuraja autonomia și propria inițiativă prin întrebări ajutătoare ”-Da, am auzit că ți-ai pierdut mașinuța. Știi ce ar ajuta? Să o cauți unde te-ai jucat cu ea ultima oară. Crezi că ar putea fi la tine în cameră?”

Expresii prin care copilul este felicitat pentru efortul depus. Nu vom lăuda rezultatul final, ci efortul susținut, vom încuraja copilul să se centreze pe proces, nu pe rezultat. Orice reușită implică muncă și concentrare. ”Te-ai străduit și ai reușit să faci acel turn înalt din Lego” în loc de ”Bravo! Ce turn frumos ai făcut!”. Tot acest proces susține copilul să își formeze un mod de gândire evolutiv care îl va ajuta să progreseze, să persiste până își atinge scopul. El se va dezvolta continuu prin perseverență.

Expresii care încurajează asumarea de sarcini și responsabilități. Sunt multe lucruri pe care copiii le pot face. Ele au diferite grade de dificultate. Pe unele copiii le pot îndeplini siguri, pentru altele au nevoie de sprijin. Copiii pot aduna jucăriile din camera, pot pune și strânge masa, pot ajuta la strângerea rufelor, se pot îmbrăca singuri, pot uda florile, pot desface cumpărăturile și le pot așeza în dulapuri, etc. Uneori o sarcină, pe care chiar el și-o dorește, îi poate părea copilului prea mare pentru forțele proprii. Atunci, am greși să preluăm noi sarcina total. Asta va face copilul să se simtă lipsit de putere. Îi vom oferi sprijin în îndeplinirea ei. ”-Mami, nu pot să îmi pun șosetele. E prea greu” ”-Te pot ajuta să rulezi șoseta, așa o poți trage mai ușor pe picior”

Expresii care ajută copilul să analizeze singur rezultatul muncii sale, obiectiv, pentru a îl putea îmbunătăți, dacă este cazul. Nu ne vom grăbi să lăudăm rezultatul muncii copilului doar pentru a îl face fericit. Nimeni nu îi va lăuda pentru tot ceea ce fac și mai ales pentru ceva făcut incorect. Ce îi va fi de folos copilului, în schimb, este puterea de a analiza singur rezultatul muncii sale, în mod constructiv, fără a se descuraja dacă nu este lăudat, fără a fi dependent de validarea celor din jur. ”-Mami, cum ți se pare desenul meu? Este frumos?” Părintele poate răspunde în mod obiectiv prin a sublinia efortul copilului și ce a făcut corect, mai apoi provocând copilul la o discuție  – Îmi place cum ai făcut frunzele de la copac. Ție cum ți se pare cerul? De ce ai ales să desenezi un copac și câteva flori? Ce fac copiii din desenul tău? ”

Expresii care încurajează copilul să facă ceea ce îi place. Cea mai eficientă metodă de a învăța un copil, este de a îl lăsa să urmărească/facă lucrurile de care este pasionat. Putem introduce diferite activități și observa interesul cel mic față de ele. Dacă copilul nu este interesat de citit, putem aduce încerca să observăm ce activitate favorită  are, ce animal îi place, ce personaj și să aducem o carte care să fie despre asta. Nu vom forța copilul. Îi vom pune la îndemână, pe un raft, cartea, jocul sau activitatea și , atunci când aceasta îi atrage atenția, o putem aborda conform interesului copilului. ”Am văzut că îți place acel puzzle. Cu ce piesă ai începe?” , ”Este o carte cu ursulețul Winnie. Ai vrea să afli ce face Winnie împreună cu prietenii lui?”

Expresii care încurajează copilul să respecte dreptul celorlați la a desfășura activități, fără a fi deranjați. Când facem ceva cu atenție, adesea suntem absorbiți de ceea ce facem. O întrerupere poate să ne strice concentrarea și rezultatul muncii să fie ruinat. ”Fratele tău își face lecțiile. Nu vei putea să vorbești cu el sau să te joci cu el acum. Are nevoie de toată atenția pentru ceea ce face”. Este valabil și pentru părinte. Nu vom întrerupe copilul din ceea ce face pentru a îi da indicații, a îl corecta sau lăuda. Putem să îi spunem după că am observat cât de atent lucra sau să discutăm despre rezultatul activității.

Expresii care încurajează respectarea regulilor și a limitelor într-o familie. Copiii trebuie să știe că sunt reguli pe care trebuie să le respecte și ei și cei din jurul lor. ”-La masă mâncăm toți. Și mie (mama, tata, bunică) îmi este foame. Va trebui să folosești singur lingura.” ”- Este ora de culcare. Corpul și mintea ta au nevoie de odihnă. Acum vei merge în pat”, ”Dacă dorești să mănânci ceva trebuie să stai la masă, pe scaun, la fel ca și noi”

 

Sursă: www.SapteAniDeAcasa.ro




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.