Ce poți face pentru ca tranziția către a fi mamă să fie mai ușoară?

Ce poți face pentru ca tranziția către a fi mamă să fie mai ușoară?

Ce poți face pentru ca tranziția către a fi mamă să fie mai ușoară?

De ce avem nevoie când suntem mame la început de drum? De ce ne este greu uneori? Da este permis să vorbim și despre partea mai grea. Este ok să solicităm și să primim ajutor.

Ce nu ți se spune înainte de  fi mamă? 

Că viața ți se va schimba total.

Că va fi în același timp foarte greu și foarte frumos. Cu această contradicție va trebui să te obișnuiești.

Că hormonii te vor predispune la stări emoționale extreme.

Că depresia postnatală este ceva des întâlnit despre care este ok să vorbești.

Că oboseala te va predispune la momente în care vei uita lucruri.

Că vei avea momente în care vei tânji după libertatea de dinainte de copil.

Că nu vei avea timp și energie pentru partenerul tău.

Că venirea pe lumea a unui copil potențează toate angoasele unui părinte. Că vei descoperi frici pe care nu credeai că le ei și vei avea reacții pe care nu le credeai posibile.

Toate sunt normale. De ce? Pentru că ești mamă. Corpul și creierul tău suferă transformări reale pentru a te pregăti pentru creșterea și îngrijirea unui copil.

Ce poți face pentru ca tranziția către a fi mamă să fie mai ușoară?

Să faci un plan pentru a avea ajutorul celor apropiați în primele săptămâni de viață ale copilului.

În primele săptămâni după naștere vei avea nevoie de ajutor. Planifică asta.

Eu nu vroiam să admit asta. Noroc cu oamenii dragi care mi-au fost alături.

Marea majoritate a copiilor își reglează somnul pe la 3-4 luni. Până atunci vei avea parte de treziri dese. Copilul poate avea colici. Schimbarea scutecelor și alăptarea sunt solicitante. Vei aprecia un duș liniștit și un ceai când timp soțul sau bunica iese cu copilul la plimbare. Nu este nimic pentru care să te simți vinovată. Faci ceva normal. Îți vei reîncărca bateriile cu energie pozitivă pe care o vei returna infinit copilului tău.

Întreabă familia sau prietenii dacă te poți baza pe ajutorul lor ocazional. Momentele de respiro pe care le vei avea vor fi mai mult decât binevenite și chiar necesare. Fă un plan cu soțul pentru se ocupa de copil astfel încât să te poți odihni. Vei descoperi că cei dragi vor încântați să te ajute ocazional.

Vorbește cu partenerul de viață

A fi părinți vă va lăsa puțin timp pentru voi. Ambii parteneri se pot simți înstrăinați și neînțeleși. A fi părinți pune presiune pe relația de cuplu. Va fi prea puțin timp și energie pentru momente de intimitate și relaxare.

Vorbiți despre asta. Glumiți. Povestiți partenerului și despre bune și despre rele. Ascultați ce are de spus. Tăticii simt și ei presiunea de a fi părinte. Sunt și ei afectați emoțional. Sunt și ei obosiți și temători.

Alte mame sunt o reală sursă de relaxare

Găsiți mame cu care rezonați, mame cărora le puteți adresa o întrebare, mame care au nevoie să bea o cafea și să poate o discuție despre o geantă frumoasă sau un model nou de marsupiu pentru bebe.

Ne face bine să simțim că mai există oameni care trăiesc experiențe similare cu noi. A fi mamă este o experiență intensă și uneori bulversantă. Cine te poate asculta și îți poate arăta empatie mai bine decât altă mamă sau chiar propria mamă?

Odihnă și iar odihnă

Au fost momente în care aș fi dat orice pentru 3 ore de somn legate. Au fost săptămâni de fapt.

De aceea este bine să încercăm să dormim când doarme copilul și dacă acesta nu prea doarme să cerem ajutorul cuiva pentru a apuca să mâncăm corect și să ne odihnim. Deși ni se spune că este posibil să facem tot ca mame, este oare benefic pentru noi și pentru cel mic?

Primele luni de viață ale bebelușului nu sunt momentul pentru perfecțiune. Ca mame suntem bombardate cu o mulțime de lucruri pe care trebuie să le facem pentru a ”asigura” dezvoltarea propice a celui mic. Și totuși ceea ce contează cel mai mult pentru a avea un copil fericit este o mamă liniștită și echilibrată emoțional. Copiii ne absorb stările. Ne face bine să fim indulgente cu noi. Ai un morman imens de rufe adunate de la uscat și nu apuci niciodată să le pui în dulap?  Este o constantă în viața mea de când am devenit mamă. Le-am găsit un loc în care le pot dosit. Soțul și, mai nou, fetița (de 5 ani) au învățat cum să își extragă de acolo lucrurile necesare. Ce nu se poate îmbrăca așa ajunge la călcat.

Să faci un exercițiu activ de a remarca ce este frumos și ce îți aduce bucurie

Asta presupune să facem un obicei din a căuta și remarca acele lucruri bune , frumoase, amuzante. Poate fi greu să le vezi atunci când ești epuizată, temătoare sau atunci când ești tristă. Sunt stări pe care le vei trăi ca mamă. Se vorbește mai puțin despre ele. Ca și cum asta te-ar descalifica de la a fi un părinte bun. Deloc. A fi mamă nu este ca în imaginile de la televizor. Este și greu și debusolant și extrem frumos în același timp.

Nu aș renunța la nimic din ceea ce am trăit. Am avut depresie postnatală. Am văzut că este un lucru despre care se vorbește dificil cu unii oameni.  -Cum poți avea acel copil minunat și totuși să fii tristă și să plângi? 

Este bine să spui despre ceea ce simți celor apropiați, celor care te iubesc. Te va ajuta mult. Nu ești singură în asta. Multe alte femei au trecut depresia postnatală.

Și mami are nevoie să se relaxeze, să pună o rochie frumoasă și să iasă la un ceai cu o prietenă. Dacă totuși nu are cine să te ajute caută momentele frumoase. Mama mea ș-a rupt mâna când cea mică avea colici și alăptam. Atunci am descoperit că a asculta un DVD cu muzica preferată, a bea un ceai în balcon sau pur și simplu a privi pe geam și a respira profund mă pot ajuta să mă relaxez și să îmi recapăt optimismul sau măcar să mă echilibrez emoțional.

Ca mamă este esențial să fii bine. Asta înseamnă a elimina treptat din viață sursele de stres și oamenii toxici

Cea mai mare schimbare pe care am resimțit-o personal când am devenit mamă a fost lipsa timpului. Vreau să fiu cu copilul meu cât mai mult posibil dar, în același timp, vreau să am timp cu prietenele mele, cu soțul, timp să dau curs pasiunilor, să răsfoiesc o carte.

Cum să faci asta? Este vorba despre a alege ceea ce este prioritar.

-Ce vreau? Ce pot? Ce mă deranjează?

Este cumva o operație matematică și cere calcul. Ziua are doar 24 de ore. Pentru a fi sănătos ai nevoie de somn, de exercițiu mental și fizic, de oamenii dragi alături.

Sunt întrebări pe care fiecare mamă trebuie să și le pună. Puțin egoism nu strică. Este chiar de folos. Până la urmă de la noi va învăța copilul ce înseamnă să fericirea.

Sursă: www.SapteAniDeAcasa.ro

Ce poți face pentru ca tranziția către a fi mamă să fie mai ușoară?

 

 

 

 

 

 

 

 




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.