Stau pe canapea cu o carte în mână. Am trecut de primele paragrafe. Mintea îmi aleargă printr-o sală largă de mese, văd personajul cum soarbe din cafeaua negră, îi simți mirosul… Nu aud nici zgomotul străzii, nici ticăitul ceasului de pe perete casei mele. Brusc sună telefonul. Este ca și cum o mână m-ar smulge din sala de mese. Mirosul de cafea dispare. Sunt iarăși pe canapea mea, iar ceasul ticăie enervant. Momentul din carte e risipit. Asta pățesc și copiii noștri când îi întrerupem dintr-0 activitate. Îi întrerupem pentru că uneori nu analizăm ce oprim. Considerăm că cel mic se poate întoarce la ceea ce făcea simplu, pentru că făcea era ceva simplu.
Joaca este modul de a învăța al copiilor și este foarte importantă. În același timp ne dorim ca cei mici să devină oameni cărora le place să învețe, să citească, care pot să acumuleze informații și să studieze ce îi interesează independent. Vrem ca la școala să fie receptivi și atenți. Să primească informația relaxați.
Aceste abilități se educă timpuriu. Primii ani de viață modelează modul în care copilul învață să își concentreze atenția, fără întreruperi…
Putem ajuta copilul să își devolte capacitatea de concentrare astfel:
Observăm și nu întrerupem
Dacă veți privi atent, veți observa că cel mic nu stă pur și simplu și se plictisește. El observă, învață sau practică o abilitate motorie. Mara a privit și a atins zile bune o jucărie așezată în lateralul patului, prinsă de bare. O pipăia cu spatele palmei în mod repetat, apoi într-una din zile a reușit să o prindă de un picior. Zâmbetul de pe fața ei mi-a arătat că asta încercase atâta timp și reușise să facă singură. La picnic, a stat pe burtă, la marginea păturii, și a atins iarba, a rupt-o, a mirosit-o. Un mod excelent de învățare. Interacțiunea continuă face ca părintele să fie extenuat și copilul surescitat. Copiii nu se plictisesc. Ei sunt intrigați de multe lucruri care nouă, adulților, ni se par normale: de felul în care se mișcă corpul lor, de mirosuri, de sunete, de lumini, de texturi. Au nevoie de timp, fără întreruperi, pentru a le studia și a le înțelege.
Evităm să aibă acces la TV sau imagini video până pe la 2 ani
Televizorul și imaginile video sunt un magnet care captează atenția copilului, privându-l de experiențe noi, de situații în care trebuie să iți folosească imaginația și dexteritatea pentru a interacționa cu lumea din jurul lui.
Interacționăm minimal atunci când desfășoară o activitate de învățare/observare inițiată de copil
Copii sunt adaptabili. Se pot obișnui ușor să fie amuzați de altcineva, în loc să observe și să abordeze singuri lucrurile de care sunt interesați în mod natural.
Amenajăm un spațiu comod în care să poată explora în siguranță
Pentru a acționa independent, perioade mai lungi de timp, copilul trebuie să aibă la dispoziție un spațiu în care să poată investiga singur și sigur, așa cum îți dorește. La început poate fi un țarc sau un pătuț, apoi o zonă de joacă extinsă, care poate avea accesul către alte zone blocat de o poartă de siguranță. Un spațiu prea mare, unde copilul are acces la obiecte periculoase, cu un părinte care spune nu, nu reprezintă mediul propice și liniștit de care cel mic are nevoie pentru a se concentra în liniște asupra unei activități.
Cel mic alege și decide ce jocuri să inițieze
Copilul poate alege cu ce să se joace în funcție de ce îl interesează. Astfel el va acorda mai mult timp activității pentru că ea corespunde nevoilor sale. Nu îl redirecționați către un puzzle sau cartonase, dacă dorește să se joace cu o minge. Va învăța să aibă focus pe o activitate, lucru util mai târziu la școală.
Oferim un număr limitat de jucării care pot fi folosite în moduri creative
Jucăriile cât mai simple, fără luminițe, sunete și melodii, îl vor stimula pe cel mic în mod creativ. Un număr prea mare de jucării îl vor distrage fiind tentat de toate și de nici una în mod special. Jucăriile muzicale îi vor surescita și le vor atrage atenția hipnotic, fără a interacționa corect cu ele, la fel ca în cazul televizorului.
Nu distragem atenția
Nu îl amuzați pe cel mic cu o jucărie în timp ce îi dați să mănânce sau mai rău dând drumul la TV. Asta îl va distrage de la actul în sine de a mânca, de la a simți gustul și texturile. La fel și la schimbatul scutecului. Cel mic trebuie să fie atent și implicat în orice activitate care îl privește.
Abilitatea de a sta concentrat se dezvoltă treptat și se antrenează prin exersarea liberă și neîntreruptă a activităților.
Dacă îl vedeți pe cel mic răsfoind o carte rezistați impulsului de a îi zice -Hei, ce ai găsit interesant acolo? și observați cum se minunează de universul ei, cum învață chiar în acel moment, singur. Observați jocul de rol cu o papușă sau cu o mașinuță. Copilul exersează și învață.
Sursă foto: Avopix.com