Le ce ajută un orar sau un TO DO list imprimat (vizual)? Ce este un suport vizual?

Suporturile vizuale imprimate au beneficii semnificative pentru toți copiii. Suporturile vizuale pentru planificarea activităților copiilor pot varia: orare, planificatoare de activități, postere cu rutine zilnice, fotografii, imagini motivaționale, reminders, etc. Un suport vizual este reprezentat orice lucru care folosește elemente vizuale pentru a ajuta copilul să înțelegă ce are de făcut de-a lungul zilei. Puteți folosi astfel de suporturi vizuale zilnice pentru copii, în vacanță, pentru a-i ajuta să își amintească ce au de făcut și să își previzioneze activitățile TO DO (necesare, plăcute sau mai puțin agreate 😜).

📝Există o varietate de tipuri diferite de suporturi vizuale pe care le puteți folosi în multe moduri. Mai jos puteți descărca (prin click pe imagine sau pe link-ul din descrierea acesteia) câteva modele pentru școlari.

Orarul / planificatorul de activități / TO DO List-ul reprezintă forme de programare/organizare ce conțin repere zilinice/ săptămânale de activități, pe baza căruia se va desfășura activitatea copilului pe perioada vacanței de vară.

Chiar și în vacanță, copiii au de făcut anumite activități. Fiindcă sunt mai mult acasă, au senzația că au timp infint și, de multe ori, trebuie să repetăm iar și iar solicitarea doar pentru a ajunge să se spele pe dinți. Această cicăleală și verificare constantă de-a lungul zilei este agasantă pentru copil și consumatoare de timp/ energie pentru părinte și poate ajunge, de multe ori, o sursă de ceartă între părintele care lucrează de acasă și copilul care uită să facă una sau alta.

De ce uită copiii?

Adulții au o percepție bună asupra curgerii timpului: înțelegem bine ce oră este, cum trece timpul și cât este necesar să așteptăm pentru ceva important din programul nostru. Majoritatea folosim un calendar/ o agendă pentru a ne ajuta să ne amintim întâlnirile importante, datele cheie și sarcinile sau activitățile pe care trebuie să le facem de-a lungul zilei. Programul meu este de obicei în format scris (agendă), păstrată pe biroul meu, la vedere. Am si varianta digitală, pe scurt, dar agenda îmi permite să trec detalii în notițe și să le personalizez. Mi-ar fi dificil să rămân organizată fără agenda mea📝 ce îmi oferă un reper vizual plăcut și ancorare în timp pentru TO DO-urile mele📃!

Copiilor le este dificil să aproximeze ce urmează, cât durează de fapt 10 minute sau o oră și succesiunea evenimentelor planificate de adult.

Un orar vizual sau un program de activități imprimat este o bună modalitate de a ajuta copilul să știe ce are de făcut de-a lungul zilei, ce se va întâmpla în continuare cu programul lui.

💭Această planificare vizuală:

✔️îi permite copilului să știe lucrurile TO DO, în funcție de prioritatea lor, înainte de a se apuca de alte activități care îl fac să piardă noțiunea timului (TV, telefon, tabletă. etc) și pe care se concentrează adesea cei copiii noștri ➡️ îl ajută pe copil să ducă la îndeplinire lucrurile foarte importante. Vor mai fi ratări, dar, daca printăm și lipim undeva, la vedere, suportul vizual cu Programul zilei (agreat împreună cu copilul), avem o prioritizare a activităților.

📌Este util să exersăm împreună cu copilul folosirea suporturilor vizuale. Este o abilitate care trebuie învățată și însușită prin repetare.

📌Aveți răbdare cu copilul și respectați programul agreat cu constanță și empatie față de eventualele frustrări ce pot apărea (pe modelul ”-Îți înțeleg supărarea/ Aud ceea ce îmi spui. Acum este timpul să…, apoi poți să….).

📌Respectați timpii de conectare cu copilul. Copiii au nevoie să știe că suntem acolo pentru ei chiar și când fiecare este cu treaba lui. Pe parcursul zilei, faceți gesturi spontane de conectare🤗. Ele nu trebuie să fie consumatoare de timp:

-Am o pauză între e-mails. Ce părere ai dacă am asculta o melodie împreună?

-Vrei să udăm florile și să stam în balcon 10 minute cu un pahar de limonadă?

Lăsați câte un bilețel drăguț copilului pe birou, pe frigider ”-Îmi place când suntem împreună! Te iubesc”

-Uff ce am înțepenit pe scaun la birou? Punem timer-ul pentru 3 minute de bătaie cu pernele?”

Mici suprize digitale: În timplu alocat ecranelor exprimați pozitiv aprecierea față de efortul făcut de a respecta programul. Trimiteți câte un link la un filmuțeț pe care știți că l-ar aprecia copilul, câte un emoticon sau GIF mai amuzant

Oferiți o îmbrățișare spontană/ pupic și apoi mergeți înapoi la treabă

Căutați câte o glumă și faceți share cu copilul cât puneți masa împreună : ”-Am auzit un banc tare. Vrei să ți-l spun? Sunt curioasă dacă te amuză!”

Împărtășiți momente de frustrare în care chiar și voi nu prea mai aveți chef să respectați programul. Oferiți model de pauze scurte de echilibrare emoțională pentru clipele în care chiar nu se mai poate. Copilul vă va urma exemplul în situații similare ”-Wow. chiar nu mai am chef să stau la laptop! Am avut un e-mail greu de făcut și m-am cam enervat. O să mă duc să fac câteva întinderi pe saltea și să beau câteva guri de apă ca să pot reveni cu altă stare la ce am de făcut. ”

✔️îl ajută să înțeleagă cât a trecut din zi și ce mai are de făcut după momentul prezent ➡️ previne plictiseala și întrebările de genul ”-Eu acum ce mai fac?”

✔️ajută copilul să accepte și să mențină o rutină eliminând mult din întrebările lui referitoare la program ➡️ Vor exista mult mai puține discuții și lupte de putere referitoare la timpul alocat per activitățile agreate vs. cele care îi displac copilului nostru, dar sunt necesare. Trimiteți cu calimitate copilul la programul listat. Puteți să îi arătați propria agendă / TO DO List pentru a îl ajuta să înțeleagă că toată lumea are lucruri de făcut.

Mai jos, puteți decărca câteva exemple de Orar/Planificator al zilei și TO List pentru copiii școlari. Ele pot fi adaptate la perferințele copilui, în funcție de obiceiurile familiei. Aceaste planificatoare sunt de folosit în zilele lucrați de acasă și copilul are de făcut lucruri ca: rutina de curățeie personală, citit, ceva teme de vacană, de găsit activități cu care să își ocupe timpul prin casă, etc.

Menținerea unei rutine îi ajută mult și pe părinții și pe copiii. Pentru toți este liniștitor să avem o idee despre cum va arăta ziua noastră și să putem pune bife pe activitățile pe care le avem de făcut. ✅

❕P.S. După ce imprimați suporturile vizuale, le puteți plastifia sau pune într-o folie de plastic și copilul poate scrie pe ele cu marker. Apoi poate șterge cu un burete, la sfârșitul zilei, și refolosi. Astfel, faceți economie la hârtie, iar copilul interacționează într-un mod amuzant cu programul său.

https://sapteanideacasa.ro/wp-content/uploads/2023/06/Program-zilinic-pentru-vacanta-scolara-A4.pdf
https://sapteanideacasa.ro/wp-content/uploads/2023/06/Program-zilinic-pentru-vacanta-scolara-A4.pdf
https://sapteanideacasa.ro/wp-content/uploads/2023/06/Program-zilinic-pentru-vacanta-scolara-A4.pdf
https://sapteanideacasa.ro/wp-content/uploads/2023/06/Reperele-zilei-pentru-vacanta-scolara-A4.pdf
https://sapteanideacasa.ro/wp-content/uploads/2023/06/TO-DO-List-pentru-vacanta-scolara-A4.pdf

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.