Cum reformulăm pozitiv un refuz adresat copilului fără a folosi ”-NU!”? Cum funcționează reformularea? Cum îl lăudăm pe cel mic pentru că ne-a ascultat sfatul, pentru a îi încuraja perseverență și a îi spori încrederea în forțele proprii?
Comunicarea eficientă cu copilul înseamnă să îi transmitem ideile și suportul nostru într-un mod optimist. Optimismul înseamnă și a folosi cât mai puțin cuvântul NU atunci când vine vorba de educația copiilor noștri. Nu mă refer la a le accepta toate dorințele, ci la a reformula un refuz fără a folosi cuvântul NU. Este un exercițiu bun de făcut. Veți observa ca cel mic reacționează pozitiv. Această reformulare urmată de o subliniere (laudă) corectă a faptului că a colaborat/reușit va avea un rezultat extraordinar.
Azi de dimineață Mara se lupta cu o șosetă în timp ce eu udam florile. Tati o supraveghea cum se îmbracă. O aud spunând cu o voce iritată:
-Ooo, dar eu nu pot sa îmi pun șosetele. Este prea greu!
Dragul meu soț îi răspunde:
– Nu ți le pun eu. Știu că poți singură…
-Nu pot!!! insistă Mara cu vocea pițigăiată.
Ups! Răspuns formulat greșit:
-Reformulare pozitivă… îi șoptesc. Tati se gândește și zice:
– Încearcă să-ți pui șosetele. Știu că este mai greu. Uite, tu ți le pui și eu te ajut acolo unde ți se pare mai dificil.
Rezultatul a fost instantaneu. Copilul s-a apucat de treabă. În timp ce își punea șoseta, Mara zice:
– Uite aici este dificil…Gata, am terminat.
Tati:
– Cu atenție și răbdare ai reușit să faci ceva dificil.
– Bravo tati pentru că nu ai spus bravo! Mai lucram la reformularea unui refuz fără a spune NU, dar trebuie să recunosc suntem pe calea bună.
Important este să împărtășim ideile și să colaborăm referitor la educația copilului. Tati multe idei valoroase. Ca părinți trebuie să facem un efort de ajustare și să evoluăm împreună cu cel mic. Ne dorim să avem o relație frumoasă. Învățam cu toții, ca familie, cum să comunicăm eficient ieșind din tiparele de negativism și critică. Există căi mai bune de a refuza un copil, de îi explica de ce trebuie să colaboreze, decât a utiliza cuvântul NU. Folosirea excesiva a acestuia conduce la un tipar de comunicare negativă ce va face ca cel mic să se simtă constant îngrădit și refuzat.
Riscul folosirii excesive a cuvântului NU este ca, în timp, copilul:
-
să se răzvrătească și să colaboreze cu noi din ce în ce mai puțin
-
și să nu ne mai asculte deloc când îi spunem NU. Cuvântul NU își va pierde valoarea. Tocmai atunci când vom avea nevoie cu adevărat să îl folosim copilul nu îl va asculta.
Cum refuzi copilul fără a îi spune ”-NU!”? Iată câteva exemple de a reformula pozitiv încheind cu o observație optimistă asupra comportamentului copilului:
– Vreau mai multe bomboane!
-Am înțeles că îți dorești mai multe bomboane. Prea mult duce te face să fii agitată și să te doară burtica. Este de ajuns cât ai mâncat.
-Mulțumesc că ai acceptat să păstrăm bomboane și pentru zilele următoare. Unde vrei să le pui?
-Nu te mai ridica de la masă!
-Cât timp mănâncăm stăm la masă toți, împreună. Dacă te ridici înseamnă că ai terminat și vei mânca la următoarea masă care este peste….
– Mă bucură că ai ales să stai la masă cu noi. Îmi place când mâncăm toți.
-Nu te mai juca cu mâncarea!
– Mâncarea este pentru mâncat. Te vei juca după ce termini masa, cu jucăriile. Te rog să mănânci atent pentru a simți mai bine gustul mâncării.
-Ai procedat bine. Ai fost atent și am mâncat corect.
-Nu. Nu ai mâncat nimic! /Ai mâncat prea puțin!/ Trebuie să mănânci tot!
– Eu cred că nu ai mâncat o cantitate suficientă pentru ca energia să îi ajungă corpului tău până la următoarea masă care este peste… (ore). Porția ta este rezonabilă. Tu decizi.
– Ai ales corect. Acum ai mâncat suficient. Mulțumesc pentru că mi-ai ascultat sfatul.
-Nu mai țipa!
– Folosește un ton corect pentru a te putea face înțeleasă!
– Acum îmi face plăcere să vorbim. Tu folosești un ton plăcut. Mă bucură.
-Nu sări în casă /pe canapea/ de pe scaun ….!
-Săritul se face pe trambulină sau afară. Te rog să aștepți până atunci pentru a sări.
– Aici poți sări. Ai reținut corect ceea ce te-am rugat.
-Nu mai arunca jucăriile pe jos!
-Vrei să ne jucăm cu …. (Lego). Hai să îți arăt cum poți să îl așezi jos fără prea mult zgomot. Zgomotul ne deranjează vecinii./ -Te poți juca pe covor. Acolo poți arunca jucăriile fără a face prea mult zgomot.
-Mă bucur că ai ales să te joci fără a face gălăgie.
-Nu rupe florile! Nu răni pisica….
-Plantele/insectele/animalele sunt vii. Ele suferă când le rupi/lovești. Fii bun!
-Ai ales corect. Acum te atinge atent floarea, pisica…
-Nu lovi!
– Te rog folosește cuvintele pentru a îmi spune ce te supără. Loviturile dor.
– Ai procedat corect. Acum am auzit și înțeles ce te supăra atât de tare.
-Nu pune mâna pe telefon….! Nu este voie!
-Îmi dai mie telefonul, iar eu îți dau în schimb…(jucăria). Fiecare cu obiectele lui.
-Mulțumesc pentru că mi-ai returnat telefonul. Este un lucru pentru adulți.
-Nu îți scoate pantofii!
-Umblăm descălțați doar în casă.
-Mulțumesc mi-ai ascultat sfatul. Ai luat decizia corectă. /Ai ales bine.
-Nu este voie acolo!
-Stop! / Oprește-te!/ Stai pe loc! Este periculos să alergi către stradă!
-Așa. Ai procedat corect când te-ai oprit la distanță de…..
Sursă foto: www.SapteAniDeAcasa.ro