Expresii care ne ajută să comunicăm mai bine cu copiii

Descarcă PDF Expresii care ne ajută să comunicăm mai bine cu copiii noștri

Cea mai importanta latura a comunicării este limbajul. Din acest motiv, mi se pare important să reușesc să stabilesc un mod de comunicare pozitiv cu copilul. Limbajul face minuni. La fel și o frază formulată greșit. Cu toții știm că un  – Nu! Nu ai voie acolo! de cele mai multe ori este similar cu dorința parcă însutită acelui mic de a se duce acolo și eventual cu multă supărare.

  

M-am învățat să folosesc câteva expresii când mă adresez Marei. Acestea fac din comunicarea între noi o reală bucurie. Partea frumoasă este că acest fel de a vorbi este bidirecțional. Câtă fericire să o aud că mi se adresează la fel mie sau altei persoane căreia îi vorbește!

  • ”Te iubesc!”

pentru că relațiile solide, sănătoase se bazează pe iubirea necondiționată a celor dragi. Pentru că iubirea reafirmată zilnic, des fac sufletul și spiritul să crească, frumos și liber, nestingherite de angoasa și anxietate. – Te iubesc. Mă bucur când îmi sari în brațe. Pot să te pupicesc și smotocesc nițel din iubire?

  • ”Scuze!” 

Suntem oameni, greșim. Învățăm din greșelile noastre și ne străduim să facem mai bine. Scuzele vin să ”vindece” o greșeală, să repare relația dintre noi și copil. Îi arătăm că suntem umani, că e permis să greșești. – Scuze! M-a supărat faptul că făceai…. și am ridicat vocea. Am greșit. Crezi că ne putem împăca și încerca data viitoare să alegem un comportament mai bun amândouă? O îmbrățișare. Surpriza maximă este că mi-a spus chiar atunci când a ales să nu se certe.  – Uite nu țip că așa ne supărăm dar nu vreau să merg acasă încă. mia vreau în leagăn puțin. Sau s-a oprit dintr-un comportament nedorit și și-a cerut scuze.

  • ”Eu știu că”

Afirmă un adevăr fără a acuza copilul de exagerare sau minciună. De câteva ori am avut surpriza ca Mara să încerce să mă tragă pe sfoară sau să spună niște minciuni gogonate pe care să le susțină cu o candoare și convingere uimitoare. Se uita ingenuu în ochii mei și îmi spunea: – Cred că ai putea să îmi pui mai puțin în farfurie. Asta este o porție de adult! Eu nu am să pot mânca atât.  Evit să îi spun că minte sau exagerează. Mă rezum la fapte.  – Eu știu că o porție care este jumătate din a mea este rezonabilă ca dimensiune. Am folosit farfuria cea mică. Tot ceea ce este acolo încape în burtica ta. Poți încerca.

  • ”Ajută-mă să înțeleg ce doreai să…”

O expresie foarte bună pentru momentele în care cel mic face ceva greșit și vei să afli de ce. Mult mai bună decât ”explică-mi de ce…”. Vă poate surprinde să aflați că cel mic a avut intenții bune și pune bazele unei comunicări pozitive în care se poate explica calm care era alternativa mai bună fără a îl face să se simtă vinovat și rușinat ci înțeles și direcționat.  -Azi am supărat-o și gonit-o pe R. din căsuța noastră. Nu o vroiam acolo. I-am chemat pe băieți să o dea afară – Ajută-mă să înțeleg de ce ați gonit fetița? Poate vroia să se joace și ea cu voi? 


  • ”Te pot ajuta cu…?” 

este ajutorul oferit atunci când observăm că cel mic este depășit de situație cu adevărat, nu acela în care îi ușură sarcinile normale pe care este perfect capabil să le ducă la împlinire. – Te pot ajuta să te închizi la fermoar? Se pare că ai prins tricoul cu el.

  • ”Îmi place …” 

Îi aduce la cunoștință celui mic că vedem și suntem mândri. Îi girează pozitiv un comportament, activitate, acțiune.  – Îmi place cum te joci cu prietenii tăi. Toți sunteți fericiți și vă înțelegeți foarte bine! -Îmi place că ai ales să împarți covrigeii cu ceilalți copiii! – Îmi place că ai salutat! Ai văzut cum ți-a zâmbit doamna aceea?

  • ”Ce ai putea face ca..?” 

O întrebare deschisă care îl ajută pe copil să caute o soluție la o problemă. – Ce ai putea face ca bunica să nu mai fie tristă? Cuvintele tale au fost nepotrivite.

  • ”Văd că…”

O expresie care nu aduce judecăți de valoare asupra comportamentului copilului dar îi subliniază ceea ce se întâmplă oferindu-i ocazia să verbalizeze/înțeleagă supărarea, starea și astfel să o pondereze.  – Văd că ești supărată. Amândoi vreți în același leagăn…

  • ”Trebuie să…” 

O cerință clară, fără echivoc. Face minuni. Clar, copilul nu va dori să întrerupă joaca înainte de culcare pentru a strânge jucăriile. Așa că hai să minimizăm frustrarea unui refuz și să comunicăm clar dorința  – Trebuie să strângi jucăriile. Te rog să începi cu LEGO.

  • ”În același timp…” 

– Îmi pare rău că te-ai supărat. În același timp este periculos să alergi în parcarea magazinului. Trebuie să mergi lângă mine. O expresie ce permite alăturarea a două sintagme o afirmație pozitivă și un refuz care poate fi perceput ca negare a primei afirmații. Eu evit să spun acel dar care mi se pare conform zicalei ”tot ce este înainte de dar este o minciună..” – Îmi pare rău că te-ai supărat dar nu ai voie să alegi în parcarea magazinului… 

”Povestește-mi despre …” 

Un mod excepțional de a deschide o discuție pentru că lasă deschisă posibilitatea de completare.  – Povestește-mi despre desenul de la grădiniță… în loc de – Ce desen frumos!

Cred că nu strică să avem la îndemână câteva expresii care să ne ușureze comunicare. Un copil care poate comunica corect cu noi și cu cei din jur va avea o viață socială mai frumoasă. Se va face înțeles mai bine, va ști să aplaneze conflictele și să obțină ceea ce dorește fiind elocvent fără a-i agresa verbal pe cei din jurul lui, fie că suntem noi părinții, educatorii sau alți copii. Putem modela această bună comunicare în mijlocul familiei prin felul în care le vorbim copiilor.

Sursă foto: www.SapteAniDeAcasa.ro




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.