Există câteva întrebări care dezleagă limba copilului și ajută părintele să știe dacă cel mic a fost ok. Copiii, în general, nu se grăbesc să povestească detalii despre cum a fost ziua lor departe de părinți. Adulții însă știu cât este de important acest lucru.

Așa poți afla dacă lucrurile au decurs bine cât copilul a fost la grădiniță, în vizită sau la o petrecere. Tot așa se stabilește o legătură între copil și părinte. Copilul se simte ascultat și înțeles. El își creează obiceiul bun de a împărtăși detalii de peste zi. Pentru a avea succes în a vorbi cu copilul este foarte important să pui întrebările corecte.

După o zi la gădiniță, după o vizită la un prieten, după o excursie, este important să aflăm cum s-a simțit cel mic.

Întrebările trebuie puse când copilul este singur cu părintele,

astfel copilul nu se va simți presat să răspundă că s-a simțit bine deoarece sunt alți adulți prezenți.

Este important, de asemenea, să nu instruim copilul, la plecare de acasă, să ”fie ascultător”,”să fie cuminte” sau ”amabil”…

Copiii vor să ne facă pe plac. Este important să lăsăm copilului libertatea de a se manifesta și a alege ce comportament să adopte când este în alt loc decât acasă. Putem avea încrederea că educația primită primează și copilul se va comporta altfel doar dacă are un disconfort și atunci chiar este recomandat/necesar să reacționeze pentru a se proteja.

Copilul trebuie să știe că are dreptul să plângă, să țipe sau să protesteze dacă cineva face ceva ce nu îi place. Nu este necesar să accepte ca mătușa, bunica sau altă persoane să îl pupe sau să îl mângâie dacă asta îl face să se simtă incomod. Are dreptul să refuze și să protesteze zgomotos dacă nu este ascultat. Nu trebuie să fie cuminte și nici amabil în aceste cazuri. Are voie să țipe și să plângă dacă este amenințat, pedepsit sau lovit de alți adulți sau copii. Este foarte important ca cel mic să știe aceste lucruri. Astfel îi dăm puterea de a se apăra. Iar rezultatul unei manifestări necenzurate a copilului este că cel care are un comportament exagerat sau abuziv va abandona pentru a nu provoca o șcenă.

Ce îi putem întreba pe copii pentru a afla detalii despre orele petrecute departe de noi?

Te-ai simțit bine în vizită la/la gădință/ la petrecere/în excursie….? 

Când ai vrea să organizăm viitoare întâlnire și unde? 

Ce ai făcut la…(grădință, în vizită la X)? – așa aflăm detalii despre cum și-a petrecut timpul copilul

Cine a mai stat cu voi? S-a jucat cu voi? Ce jocuri? – așa aflăm dacă copilul se simte confortabil cu adulții din mediul în care a fost lăsat.

Ce ți-a plăcut cel mai mult azi la gădiniță/ la petrecere/ în vizită la X?

Ce NU ți-a plăcut azi la gădiniță/ la petrecere/ în vizită la X? 

Dacă ai putea, ai schimba ceva la ziua de azi? Ce? Cum?

Te-ai simțit comod și în sigurană acolo?

Ai vrea să îmi povestești ceva despre cât ai stat la grădință/la petrecere/în vizită?

Ai vreo întrebare despre ceea ce ai făcut cât ai stat la grădință/ la petrecere/în vizită?

Pe măsură ce crește, copilul va petrece tot mai mult timp departe de părinți sau bunici. Este important ca el să știe că poate vorbi orice despre acest timp și să își creeze obiceiul de a povesti părintelui detalii. La fel de important este ca celui mic să i se ofere libertatea de a fi el însuși atunci când nu este acasă, fără a fi rugat să fie cuminte/amabil/ascultător. Dacă ne-am făcut treaba ca părinți, copilul se va comporta corect dacă lucrurile din jurul lui se desfășoară corect. Iar dacă nu, și copilul are un disconfort, ne dorim ca el să protesteze pentru a se apăra și pentru a semnala celor din jur că nu este ok.

Sursă foto: www.SapteAniDeAcasa.ro

 




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.