Cum le citim copiilor pentru a îi învăța să gândească pozitiv și a le întări caracterul?

Cum le citim copiilor pentru a îi învăța să gândească pozitiv și a le întări caracterul?

Cum îi ajutăm pe copii să formeze un mod de gândire pozitiv, optimist atunci când le citim? Descarcă Infografic Când le citim copiilor îi putem învăța să gândească pozitiv, le putem întări caracterul

Cărțile sunt căi de acces. Ele ne permit să trăim vieți și experiențe pe care nu le-am putea cuprinde într-o mie de ani doar cu pașii și  cu ochii noștri. Cărțile și imaginația ne dăruiesc o mie de vieți, mii de experiențe, milioane de gânduri și trăiri.

Nu mă tem de obstacolele care apar în calea mea, nu ezit să încerc de teamă că pot greși, perseverez pentru a depăși obstacolul, învăț din greșeli. Știu că voi reuși. Reușesc.

Cred că rolul nostru ca părinți nu este să protejăm copiii de toate greutățile ce le apar în cale. Noi trebuie să îi învățăm cum să abordeze situațiile dificile, cum să procedeze pentru a își atinge scopul. Părinții le pot da copiilor puterea de a ști cum să abordeze situațiile dificile. Viața nimănui nu este lipsită de ele. Perseverența, încrederea în forțele proprii se învăță de mici. Nu la adolescență, când un tânăr se va simți pierdut odată pus în fața provocărilor de care a fost protejat atât timp cât a fost acasă cu părinții.

Cărțile reprezintă una dintre uneltele care ne ajută să construim o mentalitate de învingător la copiii noștri. Astfel îi ajutăm să fie curioși, receptivi, flexibili și creativ atunci când întâlnesc o situație dificilă. Să fie indulgenți/toleranți cu ei și cu cei din jur. Să spună: ”-Ok. Nu îmi place că am luat o notă mică la test. Sunt supărat că învățătoarea mi-a spus că aștepta mai mult de la mine. Dar știu că asta este o etapă. Ce pot face pentru ca data viitoare să fie altfel?” în loc de a își spune ”Sunt prost. Prietenul meu a luat notă mai mare. Acum nu voi mai avea media pe care mi-o doresc. Colegii vor râde de mine. Învățătoarea mă va certa..”.

Ceea ce nu realizăm, de cele mai mute ori, este că gândurile noastre sunt ca un bulgăre de zăpadă. Și ale copiilor la fel. Este normal. Suntem construiți pentru a gândi, a planifica. Dar cum ar fi dacă copiii noștri ar învăța să alimenteze acest bulgăre care se mărește cu acceptarea faptului că este normal ca uneori să fie greu, cu încrederea că este doar o etapă, și mai apoi cu soluții pe care știu că le pot căuta, găsi și aplica singuri?

Teama și anxietatea se nasc atunci când acest bulgăre, care pornește de la un singur gând, este alimentat cu gânduri negative ”Trebuia să iau acea notă mare. Nu sunt bun la asta dacă am greșit acum. Vreau să fiu fericit. Mă duc să mă uit la televizor sau să mă joc pe consolă (pentru a mă simți mai bine)…”

Sunt doar câteva scenarii pentru care este bine să cultivăm copiilor noștri un mod de gândire pozitiv. De la cele mai fragede vârste cărțile ne pot fi aliați de nădejde în acest demers.




 

Ce trebuie să subliniem noi părinții atunci când citim o carte, ce trăsături de caracter vrem să aducem în prim plan în fața copiilor noștri pentru a îi ajuta să fie fericiți și împliniți?

  • empatie

  • înțelegerea și acceptarea a ceea ce simt și diferențierea de ceea ce sunt (supărarea nu mă va face victimă)

  • echilibru interior  (calmitate)

  • încredere și perseverență

  • Empatie

Da, suntem ființe sociale și sociabile. Ne raportăm la semenii noștri. Empatia unui copil se manifestă și față de personaje fictive. El se poate pune în pielea lor, își poate permite să experimenteze reacțiile tăite de personaje care îi plac sau displac.

Ce câștigă copilul din asta? Exercițiul de a fi empatic. Empatia, ca orice altceva în viața noastră, este ceva ce întâi trebuie învățat și apoi va fi practicat cu lejeritate ca ceva natural. Este la fel ca a învăța să ducem lingura a gură. Sigur vom nimeri mai mult pe alături, vom vărsa pe noi mâncarea, ne vom supăra, apoi va deveni lucru pe care îl vom face fără să ne gândim, pentru că este deja un model întipărit în creierul nostru. Este la fel cu orice abilitate, chiar și cu cea de a fi empatici.

Vom întreba copilul:

”Cum se simte personajul X?”

”Ce îl sperie pe X? Ce îl face să fie trist?”

”Ce a făcut personajul Y pentru a îl ajuta?”

”Ce ar putea face personajul Y pentru a îl ajuta?”

”Ce ar vrea X să se întâmple?”

  • Înțelegerea și acceptarea a ceea ce simt

Personajele din cărți trec prin situații dificile. A le vedea cum reacționează, ce simt îi ajută pe copiii să învețe chiar despre ce simt ei, să se recunoască în multe dintre reacții, emoții și trăiri.

Vom întreba copilul:

”Tu te-ai simți vreodată așa furios/trist… ca personajul X?”

”Ce ți-a venit să faci atunci?”

”Ce ai făcut atunci?”

”Tu ce ai face în locul personajului X?”

”Ce crezi că simte corpul lui atunci când ești speriat/furios?”

”Ce poate face ca corpul lui să se simtă mai bine?” 

Studiile arată legătura dintre încordarea care o simțim în corp, reacția fight of flight, și exacerbarea stării emoționale. Odată ce învățăm să ne liniștim corpul, ne liniștim mintea. După principiul că gândul declanșează emoția care se reflectă în reacția corpului nostru: inima ne bate mai tare, transpirăm, suntem încordați, avem fluturi în stomac, ne doare burta, spatele și pumnii noștri se încordează, etc… Sunt reacții în lanț care precedă răspunsul corpului luptăm sau ne protejăm. Reacția asta dictată instincte ancestrale poate fi controlată, poate fi oprită rațional prin diferite tehnici: respirație, relaxare, conștientizare…

  • Echilibrul interior

Este nevoie de experiență, de maturitate, de conștientizare pentru a rămâne calmi, echilibrați, atunci când suntem supărați, temători sau anxioși. Să facem față emoțiilor și să ne controlăm reacțiile fizice pe care acestea le declanșează în corpul nostru reprezintă o parte esențială a inteligenței sociale și emoționale. Amândouă joacă un rol important în a avea și păstra prietenii. Copiii noștri pot învăța despre echilibrul interior pe măsură ce văd personajele din cărți care iau decizii bune sau rele, care reacționează cu empatie sau cu răutate. Nu ezitați să citiți basme care au personaje negative. Ele vin la pachet cu avantajul acestor învățături. 

Vom întreba copilul:

”Ce a făcut personajul X când a fost supărat (a întâlnit situații dificile)? Crezi că a procedat corect?”

”Ar fi putut face altceva mai bine?”

”Ție ce îți vine să faci când ești supărat așa ca X?”

”Ce te liniștește/ajută când ești supărat?”

  • Încredere și perseverență

Perseverența este cea care ne învață să fim flexibili în fața dificultăților. Ceea ce te împovărează, nu trebuie să te pună la pământ. Este vorba despre a învăța să acomodăm sentimentele dificile, incomode și apoi despre a învăța să le folosim în avantajul nostru. Este vorba despre a recunoște ce senzații provoacă în corpul nostru sentimente ca frica sau furia și despre a alege conștient să le acceptăm ca fiind normale și temporare. Nu vom fi victime. Puterea de a trăi și de a trece mai departe stă în noi. Nu vom rămâne blocați în acea trăire, nu vom fi victime. Vom învăța și evolua.

Vom întreba copilul:

”Când personajul X a fost furios cum a procedat?”

”Ai remarcat că deși s-au certat (era într-o situație dificilă) apoi s-au împăcat și s-au jucat împreună (lucrurile s-au rezolvat)?”

”Ce l-a ajutat pe X atunci când era atât de trist/supărat/nervos?”

”Tu ce supărare ai avut din care ai învățat cum să fii mai puternic, bun sau amabil?” 

Dacă copilul nu se recunoște în acea situație îl putem ajuta ”Mai știi când ai fost foarte supărată pentru că colegii îți luau jucăria. Apoi mi-ai spus că le-ai spus că asta te supără și întristează și prietena ta ți-a adus jucăria? (este o situație reală pe care am dat-o exemplu Marei). Este ok să fii supărat că ți-au luat ceva dar ai învățat că dacă spui prietenilor le pasă și le dai ocazia să rectifice ceea ce au greșit, mai ales dacă le spui asta pe un ton corect”

Puterea cărților este uluitoare. Nu contează care este cartea aleasă. Ea ne aduce alături de copilul nostru, ne poartă prin lumi imaginare împreună, ne îngrijorează și ne fac să râdem la unison. Cărțile sunt poduri între suflete, cărțile sunt timp de calitate și conectare.

Descarcă Infografic Când le citim copiilor îi putem învăța să gândească pozitiv, le putem întări caracterul

  

Sursă: www.SapteAniDeAcasa.ro




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.