Clasa pregătitoare. Așteptări și adaptarea la școală

Clasa pregătitoare: Așteptări și adaptarea la școală

Cum procedăm pentru a face din adaptarea copilului la școala un proces plăcut și cât mai lin?

Vara asta nu am respirat bine din iulie până săptămâna aceasta. Grădinița a fost un succes, o etapă în care ambele am fost liniștite, în care am cunocut oameni frumoși. În vară am decis să avem afterschool-ul ales și adaptarea făcută acolo înainte de începerea școlii. Să aibă deja un grup de prieteni și oameni cu care știe că poate conversa după ore până se vede cu părinții.

Am testat afterschool-uri, am făcut adaptarea acolo, am așteptat cu inima strânsă listele cu alocarea copiilor per învățătoare, am discutat cu fetița mea mult despre școală și diferența față de grădinița privată cu curte imensă, despre noile reguli. Am suferit alături de ea când venea tristă de la afeschool. De comun acord am schimbat afterschool-ul și am testat altul. Ne-am recăpătat zâmbetul și încrederea în oameni buni și blânzi.

Încep să mă relaxez. Îmi știu copilul cu oameni buni. Restul se poate discuta, ajusta, acomoda.

Cred că rolul părintelui este esențial când vine vorba de așteptări realiste și de a pregăti copilul pentru școală, emoțional și nu numai. Da, copilul și părintele trebuie să fie pregătiți pentru școală.

Copilul are câteva nevoie primordiale pentru a funcționa corect la școală:

  • Un mediu familial cât mai stabil

Școala va juca un rol important în viața copilului dar rădăcinile puternice, siguranța, stima de sine și liniștea își au izvorul în familie. Un mediu familial liniștit, sigur, în care copilul este ascultat și acceptat cu bucurii și cu supărări, face ca cel mic să abordeze mai încrezător provocările știind ca acasă se poate descărca tot ce a acumulat peste zi și că va fi iubit necondiționat.

  • Să fie odihnit

La vârsta acesta copilul are nevoie de 10-11 ore de somn. Lipsa somnului duce la agitație, irascibilitate și lipsă de concentrare. Un copil ”problemă” poate fi un copil obosit. Motive pentru care copilul ar trebui să doarmă suficient (Infografic)

  • Să își creeze o legătură corectă cu cadrul didactic de la școală/ de la afterschool

Încurajați copilul să își manifeste afecțiunea, să ceară ajutorul și să aibă un reper de conduită în cadrul didactic. Iubirea și respectul reciproc merg mână în mână.

  • Să aibă prieteni apropiați

Întrebați cu cine s-a jucat azi și oferiți-i oportunități de interacțiune. În pauze pot împărți ceva din pachețel, pot schimba 2 abțibilduri sau pot juca jocul preferat în pauza de relaxare. Cum învățăm copilul să fie un prieten bun? /Cum pot copiii să identifice dacă un prieten este demn de încredere (Infografic)

  • Să știe să se conformeze regulilor de siguranță

Școala nu e grădiniță. Sună stupid dar școlarului trebuie să i se vorbească despre responsabilizare: Nu pleci din clasă sigur, nu fugi de lângă copii, nu împingi sau lovești, nu jignești alți copii.

Cadrul didactic are de obicei de supravegheat 25-30 de copii într-o scoală de stat. Nu poate face minuni și nu poate ține locul educației primite acasă. Un învățător nu poate educa dacă în procesul educațional nu este sprijinit de familia copilului.

Învățați copilul să fie empatic și să îi pese de cei din jurul lui. Colegii și învățătoarea sunt oameni cu sentimente și dorințe ce trebuie respectate. Învățați copilul să reacționeze în caz de bullying și să își aleagă prietenii care îl fac să se simtă fericit.

Clasa pregătitoare pregătește pentru școală. Nu e ușor pentru copil. Nu minimizați realizările copilului și temerile lui:

  • Asigurați copilul de iubirea familiei

Nu ignorați diminețile pline de iubire și serile în care luați cina împreuna (fără TV) și vă jucați sau citiți 1 la 1 cu copilul. Este rezerva de afecțiune pentru o zi întreagă departe de cei dragi. Iubirea nu poate fi grăbită.

  • Creați un program previzibil

Ora de culcare este foarte, foarte importantă. Chiar dacă nu aveți un copil matinal, atunci când a dormit suficient se va trezi mai ușor și va face rutine de dimineață mai facil. Copila mea doarme la 8.30 maxim și o trezesc la 6.45.

Lăsați o fereastră de timp pentru a nu alerga copilul prin casa sau cu el pe stradă către școală. Nimic nu strică mai mult ziua ambilor sau a întregii familii. Treziți-vă cu 15 minute mai devreme: 5 minute de pupici și îmbrățișări, 5 minute de lălăit la masă, 5 minute de rateuri la pus hainele. Așa le puteți acorda copilului fără a intra în criză de timp. Îl puteți lăsa să țopăie pe trotuar către școală sau să caște gura la colegi la careu. E excelent să nu ai presiunea timpului.

  • Nu încărcați copilul excesiv cu activități suplimentare

Copiii au nevoie de joacă în aer liber, de libertatea de a își face propriile jocuri. Este esențial pentru echilibrul emoțional și sănătatea fizică și mentală a copilului. Nu puneți activități care blochează posibilitatea de a ieși la aer sau de a se juca acasă liber, dacă vremea este urâtă.

  • Apreciați realizările copilului

Cele mici și cele mari. Nu aveți ochi doar pentru caiete și poezii. Și ele contează însă nu uitați să îi spuneți că vă bucură că a zâmbit unui coleg, că v-a plăcut cum avea ghiozdanul aranjat la întoarcerea de la școală, că e bine că folosește șervețelele de lângă pachetul de mâncare, etc.

E ok să realizați că le greu și e normal. Uneori o să le placă la școală și alte dăți nu. Dacă vă întreb cât face 35-17 probabil că vă veți gândi nițel înainte de a da răspunsul. Copilul învață asta la clasa pregătitoare. Nu-i va fi ușor.

Nu lăudați copilul pentru orice. Menționați în mod obiectiv realizările și efortul depus. Lauda și efectul ei asupra motivației de ”a face” a copilului

  • Puneți întrebări deschise pentru a stimula răspunsuri mai complexe

Rari sunt copiii care povestesc multe de la școală. Mulți se rezumă la bine și da sau nu ca răspuns. Folosiți întrebările deschise pentru a obține informații și abordați subiecte ce știți că îi interesează la început pentru a dezlega limbile. Nu dacă ai mâncat tot senvișul și dacă a fost bine la școală sau ce ai mai învățat nou. Și eu mai fac aste. De obicei nu obțin mai nimic ca răspuns. Dacă vreau ceva valid încep cu ceva ce știu că a contat pentru ea. -Ce ai făcut în pauză? – M-am jucat. -Yeyy. Mă bucur că te-ai jucat să știi. Cu V (prietenul de la grădiniță) și cu mai cine?  – Cu V și cu I. – Pe ea nu o știu. Ce v-a plăcut să faceți împreună? … Cum avem conversații mai plăcute cu copiii noștri?

  • Creați ocazii să interacționeze și în afara școlii după ce ați investigat dorința copilului și preferința pentru anumiți copii ce pot deveni prieteni buni

Observați cu cine se joacă des și stabiliți ieșiri în parcul de lângă școală după ore sau când luați copilul de la afterschool. Așa au ocazia să interacționeze liber și să îți dezvolte relația.

  • Joacă, joacă și iar joacă în aer liber.

Măcar o oră în parc seara dacă cel mic merge și la afterschool.

Nimic, dar nimic, nu e mai important ca ocazia de a lua o pauză de relaxare de la programul fix de școlar. Să ne învățăm copiii că e ok să nu faci nimic pentru că de fapt faci atât de multe pentru tine și sufletul tău atunci când te joci: faci mișcare, te distrezi, experimentezi și înveți, îți asumi riscuri, înveți să îți faci prieteni, socializezi, mediezi și rezolvi probleme.

 

Școala e doar o etapă. Copiii noștri vor și pot să evolueze.

Vara aceasta am avut tot felul de temeri și gânduri referitoare la școală. Fetița mea vine din sistemul privat, de la o grădiniță fără pedepse unde avea mulți prieteni, unde bullying-ul ți insultele au fost inexistente. Am oscilat mult între sistemul de stat și cel privat. Am optat pentru școala de stat dublată de un afterschool. Am testat afterschool-ul din vară. Am schimbat unul. M-am lăsat ghidată de bucuria ei în alegerile făcute. Am fost la zilele porților deschise cu ea la școală.

Prima săptămână a trecut. Ea este optimistă și bucuroasă. Acesta este principalul meu barometru. Vreau doar să o văd zâmbind când îi spun cuvântul școală.

Încă am emoțiile ghem în stomac, încă îmi vine să o strâng la piept să o strivesc. Apoi mă uit la ea și știu că vrea și poate. Restul le vom rezolva împreună. Pas cu pas.

Clasa pregătitoare. Așteptări și adaptarea la școală

Sursa: www.SapteAniDeAcasa.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acord de abonare la Newsletter: În conformitate cu noile reglementări privind Protecția Datelor (GDPR), avem nevoie de acordul tău pentru a îți putea trimite în continuare articole noi și notificări utile.
Primește pe e-mail noutăți
Datele furnizate sunt confidențiale și nu vor fi furnizate către terți. Informații suplimentare vei găsi pe site la Termeni și condiții, în Politica de Confidențialitate, în Protecția datelor personale și în Politica Cookies.