Cum avem conversații mai plăcute cu copiii noștri?

Cum încurajăm copiii să comunice mai bine?

Comunicarea este mult mai mult decât limbaj/vorbire. Comunicarea este modul în care stabilim legături, transmitem și primim informații relevante.De cele mai multe ori o comunicare defectuoasă înseamnă relații tensionate cu cei din jur.

Comunicarea implică două aspecte esențiale:

  • limbaj
  • relații interumane

Pentru a ne ajuta copiii să comunice mai bine și mai eficient trebuie să îi ajutăm:

  • să îți dezvolte limbajul 
  • să comunice eficient cu cei din jurul lor

Care sunt factorii importanți în dezbalotarea limbajului și a modului de comunicare?

  1. Dezvoltarea armonioasă a limbajului este influențată în principal de 2 factori:

    1. numărul de cuvinte pe care copilul le aude
    2. calitatea conversației pe care o are. Un studiu recentCu cât copiii sunt angajați mai des în conversații bidirecționale, în care sunt ascultați și ascultă în egală măsură, cu atât abilitățile lor lingvistice și de comunicare sunt mai dezvoltate.
  2. Cum îmbunătățim calitatea conversațiilor cu copilul nostru? 

    1. Comunicarea este un schimb. Eu, copilul, îți spun despre mine. Dacă mă asculți cu atenție, interes și respect față de ceea ce doresc să îți comunic și voi face la fel cu tine. Copiii sunt imitatorii perfecți. Și părintele trebuie să povestească despre ziua sa, despre prieteni, despre viața cotidiană, despre pasiunile sale. Copiii noștri sunt interesați să ne asculte, de la cele mai mici vârste.
    2. Comunicarea trebuie să fie deschisă onestă. Ea presupune să fii ascultat cu inima deschisă, cu empatie, nu pentru a fi corectat.
    3. Comunicarea eficientă are la bază abilitatea de a asculta spre a înțelege ce ni se spune, nu pentru a o oferi un răspuns/o rezolvare rapidă. 
    4. Comunicarea trebuie să fie clară, concisă, fără acuze și presupuneri. Dacă ceva nu este clar sau dacă dorim să aflăm detalii, întrebăm.

Câteva lucruri simple pe care le putem face pentru a ajuta copiii să își dezvolte armonios limbajul:

  • Să le vorbim, din ziua 1, corect, articulat, fără zeci și zeci de diminutive. Vrem copii cu care să ne înțelegem. ”Laptic/cănuță/biscuițel….” cu siguranță va fi înțeles, reținut și pronunțat mai greu decât ”lapte/cană…”.
  • Să îi expunem la cât mai multe cuvinte până la vârsta de 3 ani. Cuvinte cu sens, cuvinte frumoase, cuvinte care să descrie activitățile și realizările copilului corelate cu o mimică și gesturi elocvente. Nu ”- Uite o pasare!” ci ”-Acum te uiți la un porumbel! Aripile îl ajuta sa zboare!” 
  • Să vorbim copilului în strânsă legătură cu ceea ce face, nu pentru a umple tăcerea ci atunci când își întoarce privirea spre noi și ne solicită.  ”- Ai văzut în iarbă o gărgăriță. Era roșie.”
  • Lalația (gângurirea) este o formă precoce de vorbire. Să o încurajăm. Nu îi vom spune celui mic ”- Ce ai zis? Nu înțeleg” ci ”- Cred că ai vrut să îmi spui că …”
  • Citit, citit și iar citit indicând în cărți imaginea unor cuvinte atunci când ele apar în text și, mai târziu, paragraful lecturat. Cărțile trebuie să se potrivească cu ceea ce îl pasionează pe copil. Pot fi cărți pe care le-a ales singur.
  • Punem copilului cântece și povești adio de calitate. Actorii și cântăreții au intonație, vorbesc clar, rima din poezii și cântece atrage atenția prin frumusețe.
  • Când copilul spune ceva greșit nu îl vom corecta abrupt ”– Nu se spune eicopzer, trebuie să spui  elicopter” ci vom adopta tehnica „ecoului”. Vom repeta către copil ceea ce a spus dar în varianta corectă, din perspectiva noastră ”- Mami uite un eicopzer (elicopter). Părintele poate răspunde: – Da da. Am văzut și eu elicopterul.”
  • Să vorbim clar și rar pentru ca cel mic să poată urmări ceea ce îi spunem. ” – Vom merge în parcul Kiseleff. Ce vrei să faci în parc?”
  • Să le vorbim la persoana a doua singular, nu plural. Copilul face, nu noi. Este un individ cu acțiuni și trăiri proprii ” ”- Ești murdară pe mâini. Hai să te speli!” nu ”-Hai să ne spălăm pe mâini”. 
  • Să nu îi mai întrebăm fără sens, doar pentru că sunt mici. Să nu îi mai întrebăm ca un test de evaluare.  ”- Unde este nasul tău?”. Este sâcâitor. Putem furniza aceste informații și vorbind cu ei, comunicând cu adevărat. ”- Nasul ne ajută să simțim mirosul de prăjituri, iar limba să simțim gustul.” Corelat cu mimica, va avea un rezultat natural de învățare.

Cum evaluăm o conversație plăcută cu copilul?

  • este bidirecțională. Părintele și copilul vorbesc pe rând. 
  • conversația conține întrebări și răspunsuri balansate ca lungime. În nici un caz răspunsuri monosilabice din partea copilului sau a părintelui.

Pentru a încuraja copilul să comunice mai bine trebuie să îi punem întrebări deschise.

Ce înseamnă întrebări deschise? Sunt acele întrebări menite să dezlege limba. Mai exact sunt acele întrebări la care nu se poate răspunde monosilabic sau în câteva cuvinte.

Care este avantajul folosirii întrebărilor deschise? Ele pun interlocutorul ”la treabă”, mai exact îl provoacă să se pună într-o situație, să evalueze o trăire, să elaboreze un scenariu, să dea detalii.

Cu toții recunoșteam modelul de comunicarea:  -Cum a fost la grădiniță/școală?-Bine. -Ți-a plăcut mâncarea? -Nu. Clar, acest tip de comunicare nu ne ajută să aflăm mai multe despre copiii noștri.

-Ce ți-a plăcut cel mai mult la grădiniță azi?

-Am văzut că nu ai terminat porția de mâncare. Ce și-ar fi plăcut să aibă în plus pentru a fi mai bună?

-Ce ai schimba la ziua de azi?

-Ce ai face diferit pentru a evita să te cerți cu colegul tău?

Întrebările deschise pot adresate și așa:

Cum ai reuși să…?

 –Spune-mi mai multe despre…. (ceea ce te întristează)

Ce părere ai despre… (

În ce fel ai fi….

-Cum te-ai simți când… (prietenul tău a greșit)?

-Cum te-ai gândit să… (te împaci cu X)?

Ce ți-ai dori să se întâmple… (acum)?

-Ce vrei să facem (împreună)?

-Cum ai planifica tu ziua astfel încât să îți faci temele și să te joci?

Sursă foto: www.SapteAniDeAcasa.ro




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acord de abonare la Newsletter: În conformitate cu noile reglementări privind Protecția Datelor (GDPR), avem nevoie de acordul tău pentru a îți putea trimite în continuare articole noi și notificări utile.
Primește pe e-mail noutăți
Datele furnizate sunt confidențiale și nu vor fi furnizate către terți. Informații suplimentare vei găsi pe site la Termeni și condiții, în Politica de Confidențialitate, în Protecția datelor personale și în Politica Cookies.