Cum influențează folosirea dispozitivelor electronice somnul copiilor?

Cât rău poate face dacă las copilul mai mult la televizor/tabletă/calculator măcar în weekend?

În această eră digitală, când comunicarea media este atât de importantă în viețile noastre, este foarte greu să limităm accesul copiilor la tehnologie. Realitatea este că utilizarea excesivă a dispozitivelor electronice are impact negativ asupra copiilor, inclusiv asupra celor de vârste foarte mici, până în 5 ani, care au din ce în ce mi ușor acces la aceste dispozitive și pentru perioade din ce în ce mai mari de timp.

Poate fi tentant să credem că a urmări un film de desene animate sau a desfășura câteva jocuri educaționale are efect de a liniști copilul. Ne vine uneori să încălcăm această regulă și să lăsă copilul în weekend să vadă un încă și încă un film.

Dar ce se întâmplă cu cel mic, atunci când vine ora de somn și încercăm să îl dezlipim din fața ecranului, ne este cumva familiar tuturor:

  • Când vine ora de culcare ne roagă să îl mai lăsăm ”puțin”
  • Cere încă un film/desen animat/joc
  • Începe să protesteze
  • Observăm că de fapt este alert și surescitat și nicidecum relaxat (așa cum speram/credeam că va fi după urmărirea a ceva care îi place și este potrivit vârstei)

Cu cât timpul petrecut în fața ecranului crește cu atât scade durata somnului și ora de culcare este mai târzie.

Computerul are mai multă influență negativă decât televizorul poate pentru că acesta stimulează mai mult cognitiv prin caracterul interactiv al jocului, televiziunea fiind mai pasivă, aceasta servește imagini fără a solicita un input (o acțiune) din partea copilului.

Toate aceste concluzii îngrijorătoare sunt cuprinse într-un articol care sumarizează rezultatele mai multor studii referitoare la impactul dispozitivelor media electronice asupra somnului la copiii și adolescenții din mai multe țări.

De ce privitul unui ecran are acest impact negativ în durata și calitatea somnului?

  • dispozitivele electronice emit lumină albastră
  • copiii reacționează mai intens la această lumină deoarece ochiul lor este în dezvoltare (pupila este mai mare și permite accesul unei cantități mai mari de lumină)
  • lumină emisă de aceste dispozitive scade cu mult nivelul de melatonină produs de organismul copiilor(dublu față de cât scade la un adult când acesta privește la TV, telefon sau tabletă)
  • melatonina este hormonul care reglează somnul, cel care semnalează corpului că este timpul să dormim
  • ritmurile circadiene sunt reglate în principal de lumină, deci existența acesteia transmite un semnal care inhiba producția de melatonină și deci întârzie apariția somnului

Copiii sunt în plină dezvoltare cognitivă și fizică. Acum își formează o rutină corectă de somn.

Ce putem face pentru a limita impactul tehnologiei media digitale asupra lor?

  • Să întrerupem accesul la televizor/calculator/tabletă/telefon cu aproximativ două ore înainte de somn
  • Să nu avem în camera copilului dispozitive electronice. Copilul va fi tentat să le folosesc și astfel va fi mai greu pentru el să adoarmă.

Ce alternative avem?  Sugestii în acest articol: Cum se descurcă copilul cu acces limitat la tehnologie într-o lume dominată de aceasta?

Mai multe despre importanța unei rutine de somn corecte Vrei să ai un copil fericit? Întreabă-te cât și cum a dormit

Un copil odihnit este mai calm, mai pregătit să preia infirmații din jurul său, are rezultate mai bune la învățătură și relaționează mai bine. Deci somnul ne face mai fericiți. Fericirea înseamnă echilibru emoțional și are impact asupra pozitiv sănătății fizice.

Sursă foto: www.Avopix.com




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.