Cum identificăm dacă copilul este stresat

Despre școlari: Cum identificăm dacă copilul este stresat?

Atunci când copilul se comportă ”urât” după ce vine de la școală, avem de-a face cu un comportament cauzat de stres. Copilul are un disconfort și are nevoie de ajutorul nostru. Odată ce reușim să recunoaștem acest tipar la copilul nostru, felul în care îi răspundem se va schimba în mod esențial. Nu vom mai fi acolo pentru a disciplina, ci pentru a ajuta, sprijini și oferi iubire copilului.

Unii copii se adaptează mai ușor, au manifestări mai puțin evidente și reacții mai blânde la stres.

Fiecare copil va acomoda elementele de stres în ritmul propriu cu ajutorul nostru și al școlii.

Totuși, toți copiii au nevoie ca, atunci când au o manifestare generată de stres, adultul să le răspundă calm fără a adăuga și mai mult stres la bagajul emoțional al copilului.

  • Nu vom țipa
  • Nu vom pedepsi
  • Nu vom mitui sau păcăli copilul pentru a îi obține colaborarea
  • Nu ne vom așeza într-o poziție de autoritate morală
  • Nu vom judeca și nu vom pune etichete pe comportamentul copilului
  • Nu vom râde ce copil și nu vom minimiza ceea ce simte

Dacă adultul reacționează negativ vom intra într-un cerc vicios.

Copilul țipă, adultul ridică vocea și adaugă și mai mult stres la disconfortul copilului care se va teme/rușina/simți constrâns… Toate aceste vor exacerba reacția copului care va reacționa instinctiv intrând în defensivă. Și se apăra atacând sau fugind de noi.

Cum ne ajutăm copilul să se calmeze atunci când este furios?

Fetița mea a începu clasa pregătitoare. Lucrurile decurg în linii mari corect. Totuși pentru ea este o situație stresantă. Caut să o ajut în procesul de adaptare cu sfaturi și, mai ales, prin a îi asigura acasă un mediu în care poate descărca tensiunile acumulate peste zi, în siguranță, fără a se teme că ne poate pierde iubirea sau respectul.

O respect pentru că în fiecare zi intră cu zâmbetul pe buze în curtea școlii și în clasă, cu un ghiozdan greu în spate, într-o clasă cu 28 de oameni încă necunoscuți ei. O admir că e atentă, că e grijulie, o admir din alte multe alte motive… Cum aș putea să o resping atunci când plânge și țipă și protestează? Știu doar câte are de dus. E greu.

Primul pas a fost să îmi ajustez așteptările și să analizez provocările pe care le ia în piept zi de zi copilul.

Ce poate cauza stres copiilor noștri?

  • Prea mulți oameni în jur
  • Zgomotul excesiv din recreații
  • Lipsa posibilității de a face mișcare. Trebuie să stea în bancă foarte mult timp pentru vârsta lor
  • Prea mulți stimuli vizuali, multe lucruri cărora trebuie să le dea atenție în același timp: să se orienteze pe holurile școlii, să evite alți colegi neatenți, să aibă grijă de lucrurile lor…
  • Trăirea unor emoții puternice negative (furie, tristețe, rușine, teama de eșec când dau un răspuns) sau pozitive (surescitare)
  • Dificultate de a se adapta la reacțiile celorlați copii atunci când aceștia au reacții cauzate de stres (țipă, plâng, împing, lovesc)
  • Dificultate în a identifica anumite comportamente pe care au nevoie să le analizeze, înțeleagă și catalogheze pentru a le acomoda
  • Dificultatea dea a înțelege efectul faptelor proprii asupra celor din jur

Este extrem de util să realizăm că celui mic îi este greu.

Următorii pași trebuie să aibă la bază:

  • empatia
  • calmitatea
  • educația cu blândețe și cu respect față de copil.

Împreună putem reuși. Copilul va fi bine la școală atât timp cât are suport afectiv și este respectat de membrii familiei. Sistemul școlar nu este perfect. Copiii noștri stau prea mult în bănci, unii primesc teme din clasa pregătitoare.

Totuși nu suntem neputincioși. Putem face mult ca părinți, putem suplini ce lipsește școlii din punct de vedere afectiv și fizic (nevoia de joacă liberă, în aer liber, activități nestructurate, timp de calitate cu copilul). Putem colabora cu cadrele didactice. Este esențial să fim obiectivi față de ce poate oferi școala în sistem de stat și, în același timp, de a nu abdica și a susține anumite principii în care credem pentru a nu afecta dezvoltarea optimă a școlarului.

Atașamentul sigur reprezintă cea mai eficientă formă de educație

Cum identificăm dacă copilul este stresat

Sursa: www.SapteAniDeAcasa.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acord de abonare la Newsletter: În conformitate cu noile reglementări privind Protecția Datelor (GDPR), avem nevoie de acordul tău pentru a îți putea trimite în continuare articole noi și notificări utile.
Primește pe e-mail noutăți
Datele furnizate sunt confidențiale și nu vor fi furnizate către terți. Informații suplimentare vei găsi pe site la Termeni și condiții, în Politica de Confidențialitate, în Protecția datelor personale și în Politica Cookies.