Cum adoptăm o rutină corectă pentru somnul copilului?

Cum adoptăm o rutină corectă pentru somnul copilului?

Cum adoptăm o rutină corectă pentru somnul copilului?

Mara a dormit rău cât a fost bebeluș și a avut colici.

Noi eram tot timpul obosiți. Ajunsesem să dormim maxim 4 ore, apoi să facem ture pentru a sta cu ea. Se trezea la fiecare mișcare, la fiecare respirație a noastră. Aș fi dat orice să prind 3 ore de somn adunate, între alăptat, muls, schimbat scutece și grija pentru cea mică. Am încercat să o luăm cu noi în pat, să o legănăm, să o purtăm în brațe. Am cumpărat marsupiu…

Totul s-a liniștit brusc pe la 4 luni, când s-au domolit colicii.

Pe vremea aia părea că va dura pentru totdeauna plânsul ala neconsolat. Mara a împlinit 5 luni și parcă aveam alt copil :). Îmi venea să mă ciupesc să mă asigur că nu dorm și visez, pentru că visasem primele luni la asta. La 6 ore de somn adunate. Wow!

Abia atunci am început să mă gândesc la o rutină pentru somn și să o aplic.

Am dorit un program organizat, am studiat-o și am văzut ca îi e mai bine la ea în pătuț. Și noi dormeam mai bine așa. Dar asta e o alegere care ține de fiecare familie. În patul părinților sau în pătuțul său, copilul trebuie să aibă un program de somn corect.

Ora somnului trebuie abordată în liniște, cu constanță și ca o colaborare.

Trebuie lucrat în echipă pentru ca cel mic să se simtă în siguranță. Îi vorbeam, o implicam, o consultam de foarte mică. Noi mămicile știm cât de greu e să aduci un copil în starea de liniște premergătoare somnului. Am înțeles că Mara era anxioasă și am încercat să îi creez un mediu liniștit pentru somn.

Rutina e de asemenea foarte importantă, ca și implicarea copilului.

Lui nu i se întâmplă lucruri, e părtaș

– Ce părere ai? Facem baia, apoi îți pui pijamaua? Tu alegi pijamaua și cele 2 cărți pe care le citim.



Seara, cam cu 45 de minute înainte de somn, o anunț pe Mara că e noapte și o sa vină ora de somn.

Ea alege încă un joc mai activ, apoi știe ca vom citi 2 cărți pe care ea le alege. Micșorăm luminile înainte de a ne apuca de citit. Apoi punem pijamaua, merge la toaletă, bea apă și apoi se întinde în pat. Urmează rutina de  a ne chema pe rând, de vreo 3 ori pe fiecare, pentru diverse motive care de care mai amuzante sau ciudate. Îi înțeleg dorul de noi, că vrea să se asigure că e auzită, că nu e singură. Îi explic că noaptea e pentru somn și că somnul o ajută să fie sănătoasă și să aibă forță să se joace.

Respectăm programul toți. Noi adulții nu rămânem la TV sau cu alte activități la care ar vrea să ia parte și ea.

Mai lucrăm, dar asta nu o tentează. Dacă nu are chef de somn îi explic clar și ferm că am auzit ce spune, dar noaptea e pentru somn și că mâine vom continua activitățile întrerupte sau dorite. Îi explic că și noi adulții am fi vrut să mai facem una sau alta, dar nu renunțăm la somn, le facem a doua zi.

Nu cedez, nu mă enervez. Am exersat asta și mi-am însușit. Nu am de ce să mă supăr.

Nu facem excepții. Ea știe la ce să se aștepte și așa e mai ușor pentru toți. Mă cheamă, mă duc la ea în cameră și îi spun cât de mult o iubesc și că mă întind și eu în pat și aș vrea să dorm sau să mai lucrez puțin înainte de somn. Când am de lucru îi spun. Îi explic că pentru a se face mare are nevoie de mai mult somn decât mama și tata care sunt deja mari. Nu îi ofer bonificații pentru a adormi.

Câteva lucruri care la noi ne ajută când vine vorba de somnul copilului:

  1. Fără televizor/tabletă înainte de somn. Imaginile alerte au rolul de a surescita copilul.
  2. Lumina din camera copilului să nu fie prea puternică. La somnul de prânz las storurile. Întunericul stimulează producerea de melatonină care ajută la somn.
  3. Conectați-vă cu copilul înainte de somn și liniștiți-i temerile: Te iubesc mult. Voi fi în patul meu/la birou. Tu încercă să adormi. Mara mereu ieșea să se asigure ca sunt unde am zis. I-am explicat să mă strige că eu o aud, că e puiul meu iubit și am să vin la ea mereu.  La fel și tata.
  4. Fiți fermi dacă e cazul. Ora de somn nu e de joacă și voi sunteți omeni și obosiți. Somnul e sănătate. Destule motive să nu vă lăsați impresionați de o miorlăială scurtă.

În fiecare seară, fără excepții, îi spun:

– Urmează să mergi la somn. Închei jocul asta, alegi 2 cărți să citim, apoi pui pijamaua și țop în pat.

Stingem luminile în casă, îi dau paharul cu apă, apoi mai fac drumurile obișnuite între camere și în 30 de minute maxim, de când e în pat, adoarme.

Când era mică îi țineam mâna pe spate până adormea și o mângâiam în palmă. În fiecare fază a dezvoltării ei i-am oferit tot ce avea nevoie emoțional pentru a se simți în siguranță pentru a adormi relaxată. Experiența trebuie să fie una pozitivă. Nu o cert, nu țip la ea, o respect, dar pun limite clare și sănătoase, chiar dacă asta pare că nu o bucură uneori.

Mara a ratat somnul de prânz doar când e bolnavă și doarme, acum la 3 ani, 12-13 ore pe zi.

A fost greu uneori să o liniștesc? O, da! În primele luni toată lupta asta părea pierdută, dar acum e bine și pentru noi și pentru ea.

Am făcut scurtă la limba explicându-i să rămână în patul ei după ce am făcut trecerea de la cel de bebe îngrădit. Avea 1 an și 3 luni , nu mergea prea bine, dar patul de bebe nu o mai încăpea. Aventuri au fost. Le-am depășit. Împreună cu iubire, calm, respect și constanță.

16200_caucasian-adult-people

Sursă foto: www.Avopix.com

 




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acord de abonare la Newsletter: În conformitate cu noile reglementări privind Protecția Datelor (GDPR), avem nevoie de acordul tău pentru a îți putea trimite în continuare articole noi și notificări utile.
Primește pe e-mail noutăți
Datele furnizate sunt confidențiale și nu vor fi furnizate către terți. Informații suplimentare vei găsi pe site la Termeni și condiții, în Politica de Confidențialitate, în Protecția datelor personale și în Politica Cookies.