Cum îi facem pe copii să iubească cărțile?

Secretul pentru a avea copii cărora le face plăcere să citească este același ca pentru orice altă activitate încununată de succes: implicarea și atenția părintelui. Copilul ne va ghida.

Să îi observăm dinamica și îi oferim cât mai multe oportunități de a citi împreună, urmărindu-i reacția.

Suntem atenți ce cărți îi plac. Diferite tipuri de cărți (senzoriale, tactile, cu sunete și lumini, pop-up, cărți cu poezii, etc) pot determina un anumit fel de reacție din partea celui mic. Alegem ce îl tentează mai mult. De mică Mara a adorat poeziile și în general orice avea rimă și ritm și cărțile cu multe detalii în care trebuia să găsească sigură lucruri ( de exemplu pe pisica Lili din seria de cărți Anotimpurile). Îi plac mult mașinile deci seria de cărți Mașini cu CD audio a fost apreciată. Lectura Stelei Popescu le face foarte plăcute de ascultat pe CD și de urmărit în paralel cartea.

Să avem așteptări realiste. 

Copilul poate să nu arate interes deloc față de o carte, doar ca peste ceva timp să fie atras de ea. Poate dori să îi fie citită de o sută de ori doar una dintre cărți sau poate avea răbdare să parcurgă doar una sau două pagini. Când va fi pregătit la va aborda altfel cu siguranță.

Să fim flexibili. 

Lăsați-l pe cel mic să folosească cartea în mod creativ, să o răsfoiască cât dorește, să revină la ea de o sută de ori sau să o ignore și să o redescopere așa cum dorește.

Să citim pentru plăcerea cititului fără a da aspectul unei lecții 

Preșcolarii nu au nevoie de lecții de citire a literelor, de teste și cartonașe pentru a învăța. Citiți pentru amuzament, pentru frumusețea poveștii, bucurați-vă de imaginile frumoase împreună. E cea mai valoroasă lecție!

Noi (scriu noi pentru că e o activitate pentru toată familia):

  1. Am încercat să cumpărăm cărți de calitate, adecvate vârstei
  2. Le-am răsfoit înainte și le-am pregătit pentru a fi citite. Am avut grijă să se deschidă bine, să nu aibă foi lipite. Dacă va sta greu deschisă cartea, copilul nu se va concentra asupra conținutului.
  3. Am încurajat-o să dea paginile ridicând puțin colțul lor atunci când era mică. E și acum activitatea ei preferată.
  4. Am urmărit cu degetul și indicat zona despre care citim. Va ști când ajungeți la sfârșit și trebuie să întoarcă pagina. Va învăța să aștepte și să anticipeze asta.
  5. Am observat ce tip de cărți îi plac și am cumpărat asemănătoare. Marei nu i-au plăcut cărțile cu sunete. Nu i-am mai luat. Cele 2-3 încercări au fost un eșec. O bucură în schimb orice carte cu poezii. De mică și până acum la 3 ani a rămas la fel.
  6. Alegem perioada cea mai potrivită pentru citit. Nu ne așteptăm să fie dispusă la citit după micul dejun când abia așteptă să se joace. Știu că îi place ca după o rundă de joacă ce o solicită fizic să își tragă sufletul cu o carte. Înainte de somn e musai să îi citesc ceva, o bucură și o liniștește.
  7. Așezăm cărțile la îndemâna ei. Și le poate lua singură oricând dorește.
  8. Alcătuim o bibliotecă. Îi aducem cărți și le introducem treptat. Acum la 3 ani și 3 luni avem aproximativ 120 de cărți pe care le citește alternativ. Un lot de 6-10 cărți sunt citite iar și iar timp de 2-3 zile. Apoi își alege altele. Și tot așa. În medie îi citim cam 4 -10 cărți pe zi, la solicitarea ei.
  9. Toată lumea îi citește (mami, tata, bunicii). În stilul propriu. E o interacțiune frumoasă, liniștită. Oricine o cunoaște știe că dacă vrea să devină amicul ei, trebuie să pună mâna pe o carte și să o citească concentrat. Mara va veni învinsă de curiozitate să tragă cu ochiul și apoi să asculte.
  10. Alegem cărți despre subiectele care o interesează: de exemplu gătitul și alimentele. Știu sigur că o carte despre mâncare nu dă greș. De când a împlinit 2 ani și jumătate, săptămânal, mergem la librărie unde răsfoiește cărțile. Își alege singură o carte pe care o achiziționăm și altele ce urmează a fi cumpărate.

Lectură frumoasă să aveți!

img_4555

Sursă foto: www.SapteAniDeAcasa.ro




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.